ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΝ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΑΚΗΣ

Οι 7 σταθμοί διοδίων της Εγνατίας Οδού

01/06/11 - 12:00

Μοιραστείτε το

Συναίνεσε στην κατασκευή τους το περιφερειακό συμβούλιο ΑΜ-Θ, ζητώντας απλά να λειτουργήσει ένας σταθμός διοδίων ανά κατεύθυνση και να καθιερωθεί εκπτωτική κάρτα πολίτη.

Σε εφτά σταθμούς διοδίων θα κληθούν πολύ σύντομα να πληρώσουν οι χρήστες της Εγνατίας Οδού για τη διέλευσή τους από τον αυτοκινητόδρομου, που συνδέει τους Κήπους Έβρου με την Ηγουμενίτσα. Η απόφαση είναι πλέον ειλημμένη, όπως αποδείχθηκε στο πρόσφατο Περιφερειακό Συμβούλιου ΑΜ – Θ, το οποίο όχι μόνο δεν αντέδρασε στην εξέλιξη αυτή, αλλά αντίθετα συναίνεσε, θέτοντας απλώς κάποιες προϋποθέσεις. Το σώμα με περισσή ευκολία δέχτηκε μία ακόμα οικονομική επιβάρυνση για τους πολίτες της Α.Μ. – Θ., αφού παρακολούθησε με προσοχή την ενημέρωση που έκανε ο αντιπρόεδρος της Εγνατίας Οδού Ιωάννη Τσακλίδη. Ο κ. Τσακλίδης έκανε γνωστό ότι οι 7 σταθμοί διοδίων προβλέπονται σε όλο το μήκος της Εγνατίας Οδού και όχι 13, όπως φημολογούνταν.

Σε σύνολο 670 χλμ δρόμου αυτό σημαίνει ότι θα υπάρχει ένα σταθμός διοδίων από 90 – 95 χλμ, σε αντίθεση με τη διαδρομή Θεσσαλονίκη – Αθήνα, όπου υφίσταται ένας σταθμός διοδίων ανά 50 – 55 χλμ. Η καταβολή χρηματικού αντιτίμου στα διόδια θα ισχύσει μόνο για τον πρώτο χρόνο, καθώς μετά η πληρωμή θα γίνεται με ειδική κάρτα. Από τους 7 σταθμούς οι 3 βρίσκονται στα όρια της Αν. Μακεδονίας και Θράκης και συγκεκριμένα σε Ίασμο, Μουσθένη και Νυμφόπετρα. Τα χρήματα των διοδίων θα είναι ανταποδοτικά, είπε ο κ. Τσακλίδης, για να κερδίσει τις εντυπώσεις, σημειώνοντας ότι αυτά θα διατεθούν για την κατασκευή σταθμών εξυπηρέτησης οχημάτων, ενώ μέρος θα δίνεται και στις τοπικές κοινωνίες από όπου διέρχεται ο δρόμος για συγκεκριμένες δράσεις.

Αίτημα για ένα σταθμό διοδίων ανά κατεύθυνση και κάρτα πολίτη

Και φαίνεται πως τις κέρδισε τις εντυπώσεις τουλάχιστον της πλειοψηφίας των συμβούλων, αφού το σώμα υιοθέτησε κατά πλειοψηφία την πρόταση – εισήγηση της μείζονος αντιπολίτευσης, δηλαδή να λειτουργήσει ένας σταθμός διοδίων ανά κατεύθυνση και να καθιερωθεί κάρτα πολίτη της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης, η οποία θα είναι εκπτωτική και θα αναγιγνώσκεται ηλεκτρονικά. «Χωρίς να κάνουμε και λαϊκισμό, αποφασίζουμε να υπάρχουν οι σταθμοί σε περιφερειακό επίπεδο, αξιολογώντας ότι πράγματι και η Εγνατία έχει έξοδα συντήρησης», δήλωσε ο περιφερειάρχης Άρης Γιαννακίδης. «Δεν πρέπει ακυρωθεί η Εγνατία Οδός ως αναπτυξιακό εργαλείο, αλλά αντίθετα να συντηρείται, να μην ακυρωθεί η κοινωνική συνοχή και περιφερειακή συνοχή και να μην μειωθεί η ανταγωνιστικότητα της περιοχής μας, είπε με τη σειρά του ο επικεφαλής της «Περιφερειακής Αναγέννησης» Γιώργος Παυλίδης. Κατά τη μη πληρωμής διοδίων, αλλά υπέρ εναλλακτικών δικτύων μεταφοράς τάχθηκε ο Θανάσης Μακρής, «σαν παράταξη θεωρούμε ότι δεν πρέπει να ακολουθήσουμε την εύκολη λαϊκίστικη λύση του δεν πληρώνω, γιατί αυτό σημαίνει ότι κάποιοι άλλοι θα πληρώσουν για εμάς. Είναι ανάγκη να διαμορφωθούν εναλλακτικά δίκτυα μετακίνησης και να πριμοδοτηθεί η μαζική δημόσια μετακίνηση. Γι’ αυτό ζητάμε μέρος των εσόδων να πριμοδοτήσουν τον σιδηρόδρομο και να δημιουργηθεί επιτέλους η σιδηροδρομική Εγνατία».

Τα διόδια

Την έντονη αντίθεσή του με την ύπαρξη διοδίων αποχωρώντας από την αίθουσα της συνεδρίασης, εξέφρασε ο περιφερειακός σύμβουλος της Αριστερής Οικολογικής Συνεργασίας Δημήτρης Χαρίτου, ο οποίος δήλωσε: «τη στιγμή που η κυβέρνηση ανακοίνωσε την παραχώρηση σε ιδιώτες της Εγνατίας Οδού και την εμφανίζει ως «πολύφερνη νύφη», η απόφαση της πλειοψηφίας του συμβουλίου με την έγκριση που έδωσε για την εγκατάσταση διοδίων, δηλαδή της «προίκας» για τον επίδοξο αγοραστή, είναι μια απόφαση μακριά από τις διαθέσεις των πολιτών της περιοχής. Πρόκειται για σκανδαλώδεις επιλογές, τη στιγμή που η Εγνατία Οδός κατασκευάστηκε με δημόσιους πόρους, ευρωπαϊκά κονδύλια, ακριβοπληρώθηκε πάνω από τέσσερις φορές σε σχέση με αντίστοιχους αυτοκινητόδρομους στην Ευρώπη, στέρησε από πόρους την Περιφέρεια γιατί διοχετεύθηκαν σ΄ αυτήν αντί για άλλες υποδομές, πληρώθηκε και πληρώνεται από τους έμμεσους φόρους που καταβάλλονται από τους πολίτες (τέλη κυκλοφορίας-φόροι-καύσιμα κ.λ.π.). Οι συνέπειες αυτών των επιλογών με ευθύνη και της πλειοψηφίας του Π.Σ. θα γίνουν πολύ γρήγορα ορατές στους πολίτες της Περιφέρειας, που θα κληθούν να αναλάβουν τα επιπρόσθετα βάρη, σε μια πολύ δύσκολη γι αυτούς οικονομική κατάσταση». Η Λαϊκή Συσπείρωση είναι κάθετα αντίθετη στη δημιουργία νέων σταθμών διοδίων στην περιοχή μας. Αυτό υποστήριξε ο επικεφαλής της παράταξης Χρήστος Τρέλλης, σημειώνοντας ότι: «έχουμε πληρώσει και πληρώνουμε πανάκριβα την κατασκευή των δρόμων. Είναι δικαίωμα των εργαζομένων και υπάρχουν όλες οι δυνατότητες να έχουμε δημόσιες, σύγχρονες, φθηνές συγκοινωνίες και δωρεάν σύγχρονους και ασφαλείς αυτοκινητοδρόμους. Τα διόδια και οι διαρκείς αυξήσεις δεν έγιναν για καλύτερους δρόμους, αλλά για να ωφεληθούν οι μεγαλοεργολάβοι. Όλες μάλιστα αυτές οι μειώσεις και εκπτώσεις δε θα στοιχίσουν καθόλου στους ιδιωτικούς ομίλους, αφού θα επιδοτηθούν από το κράτος, δηλαδή θα τις πληρώσει και αυτές ο λαός! Οι προτάσεις αυτές θα περιγραφούν σε ένα μνημόνιο συμφωνίας που θα κατατεθεί μετά το Πάσχα και στη Βουλή και στους ιδιωτικούς ομίλους». Καμία αλλαγή στην απόφαση του περιφερειακού συμβουλίου, η οποία ελήφθη κατά πλειοψηφία, δεν κατάφεραν να προκαλέσουν ούτε τα φυλλάδια που μοίρασε το κίνημα πολιτών κατά των διοδίων πριν την έναρξη της συνεδρίασης, ούτε και η εισήγηση μέλους του κινήματος.

Δημιουργία θέσεων απασχόλησης μέσω κοινωφελών προγραμμάτων

Στην ίδια συνεδρίαση τα μέλη του Περιφερειακού Συμβουλίου, ψήφισαν ομόφωνα την έγκριση συμμετοχής της Περιφέρειας ΑΜ-Θ στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Δημιουργία θέσεων απασχόλησης σε τοπικό επίπεδο, μέσω προγράμματος κοινωφελούς χαρακτήρα, στην Περιφέρεια ΑΜ-Θ που συγχρηματοδοτείται από το Ε.Κ.Τ.». Η πράξη είναι πιλοτικού χαρακτήρα, αφορά ανέργους ή αγρότες, ασφαλισμένους στον ΟΓΑ που δεν διαθέτουν ή δεν δικαιούνται δελτίο ανεργίας κι έχουν ατομικό εισόδημα έως 10.500 ευρώ, το δε έργο θα ολοκληρωθεί στις 31 Δεκεμβρίου 2013.  Τα προγράμματα κοινωφελούς χαρακτήρα θα έχουν τοπικό χαρακτήρα, ενώ το σύστημα επιλογής θα βασίζεται στη μοριοδότηση συνδυαστικά των κριτηρίων.

Να σημειωθεί ότι αναβολή πήρε το θέμα της ημερήσιας διάταξης που αφορούσε στα προβλήματα εφαρμογής του περιφερειακού χωροταξικού σχεδιασμού, ενώ το συμβούλιο, ομόφωνα υιοθέτησε ψήφισμα του αντιπεριφερειάρχη Δράμας, Γιάννη Ξανθόπουλου, που μεταφέρει την αντίθεση του σώματος στην αναστολή εισαγωγής σπουδαστών στο Τμήμα Οινολογίας και Τεχνολογίας Ποτών Καβάλας (Δράμα).

Δήμητρα Συμεωνίδου

Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News

Ροή Ειδήσεων

xronos
xronos.gr

ΑΡ. ΜΗΤ: 232265

mit-logo