«Πρέπει να παρακολουθούμε από κοντά τις εξελίξεις, γιατί από μέρα σε μέρα τα δεδομένα αλλάζουν και, δυστυχώς, οι συμβουλές που μπορούμε να δώσουμε είναι της μιας ημέρας» λέει ο οικονομολόγος και λογιστής Θανάσης Χατζόπουλος
Οι τροπολογίες και οι νομολογίες διαδέχονται η μία την άλλη σχετικά με τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α) και ακόμη υπάρχει κλίμα ασάφειας στον χώρο. Η τελευταία τροπολογία με τις διορθώσεις στον υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ κατατέθηκε το βράδυ της Τρίτης στη Βουλή και προβλέπει έκπτωση 20% του φόρου ακινήτων για τα κενά μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα. Παράλληλα με τις διατάξεις της τροπολογίας διορθώνονται οι υπερβολικές φορολογικές επιβαρύνσεις, που είχαν προκύψει σε ιδιοκτήτες 4.000 περιοχών εκτός αντικειμενικού συστήματος, καθώς προβλέπεται ότι για τον υπολογισμό του φόρου θα λαμβάνονται πλέον υπόψη οι περυσινές τιμές με τις οποίες προσδιορίστηκε ο ΦΑΠ.
Πρόκειται για δύο από τις αλλαγές, που περιλαμβάνει η τροπολογία, αλλαγές με τις οποίες η κυβέρνηση διορθώνει αδικίες, που είχαν προκύψει κατά την πρώτη εκκαθάριση του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων. Στο ίδιο πνεύμα κινείται και η κατάργηση της υποχρέωσης του ιδιοκτήτη να είναι φορολογικά και ασφαλιστικά ενήμερος για να δικαιούται τις εκπτώσεις που προβλέπει η νομοθεσία για τον ΕΝΦΙΑ. Ο ΕΝΦΙΑ θα καταβληθεί σε έξι δόσεις, η πρώτη έως το τέλος Σεπτεμβρίου και η τελευταία ως το τέλος Φεβρουαρίου. Σε ό,τι αφορά ειδικότερα το καθεστώς των εκπτώσεων, προκειμένου να χορηγηθεί έκπτωση 50% στον φόρο σε ιδιοκτήτες με οικονομική αδυναμία προστίθεται στα κριτήρια και η αξία της ακίνητης περιουσίας τους. Έως τώρα ο νόμος προέβλεπε εισοδηματικά κριτήρια και συγκεκριμένη έκταση ακίνητης περιουσίας για να δικαιούται κάποιος έκπτωση 50% στο ύψος του φόρου. Με την τροπολογία προστίθενται και όρια που αφορούν τη συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας του ιδιοκτήτη. Αυτά είναι: 85.000 ευρώ για τον άγαμο, 150.000 ευρώ για τον έγγαμο και τον ή την σύζυγό του ή τη μονογονεϊκή οικογένεια με ένα εξαρτώμενο τέκνο και 200.000 ευρώ για τον έγγαμο τον ή τη σύζυγό του και τα εξαρτώμενα τέκνα τους ή τη μονογονεϊκη οικογένεια με δύο εξαρτώμενα τέκνα.
Εξάλλου, διευρύνεται η απαλλαγή από τον φόρο για το έτος 2014 για τα ακίνητα τα οποία βρίσκονται στην Κεφαλονιά. Διευκρινίζεται ότι απαλλάσσονται από τον ΕΝΦΙΑ όχι μόνο τα σεισμόπληκτα κτίσματα στην Κεφαλονιά και στους νομούς Φθιώτιδας και Φωκίδας, αλλά και το οικόπεδο που αναλογεί σε αυτά. Επίσης, απαλλάσσονται από τον ΕΝΦΙΑ για το έτος 2014 τα ακίνητα που βρίσκονται εντός των ορίων των κηρυχθέντων ως πολεοδομικά ανενεργών στην παλαιά τους θέση οικισμών Πεπονιάς, Πολύλακκου, Αξιόκαστρου, Κλήματος, Τραπεζίτσας-Πανάρετης και Πυλωρών του νομού Κοζάνης, εφόσον το 2013 δεν ηλεκτροδοτήθηκαν.
Τέλος, απαλλάσσονται από τον φόρο τα κτίρια, τα οποία έχουν χαρακτηριστεί ως ιστορικά διατηρητέα μνημεία ή έργα τέχνης.
Αυτό που φαίνεται να είναι ξεκάθαρο είναι ο τρόπος καταβολής του ΕΝΦΙΑ, το γεγονός δηλαδή ότι η αποπληρωμή του θα γίνει σε έξι δόσεις, με την πρώτη να μεταφέρεται για τις 30 Σεπτέμβρη και την τελευταία να καταβάλλεται μέχρι τις 28 Φλεβάρη του 2015. Παρόλα αυτά ο οικονομολόγος και λογιστής κ. Θανάσης Χατζόπουλος τονίζει ότι το σύστημα εδώ και ένα μήνα είναι κλειστό, κι επομένως δεν μπορεί να υποβληθεί ακόμη καμία αλλαγή. Η παραδοχή είναι πως αυτό θα ανοίξει εκ νέου στις 15 Σεπτεμβρίου και ο καθένας θα μπορεί να υποβάλλει εμπρόθεσμα τις αλλαγές μέχρι 30 Νοεμβρίου. «Επειδή, ωστόσο, οι αλλαγές θα είναι μέχρι τέλη Νοέμβρη υπάρχει κίνδυνος η πρώτη δόση που θα πληρωθεί μέχρι τέλη Σεπτέμβρη να είναι βάση της παλιάς εκκαθάρισης». Αυτό είναι το παράδοξο που εντοπίζει ο κ. Χατζόπουλος. Αυτό σημαίνει ότι ο φορολογούμενος μπορεί να προβεί σε αλλαγές από τις 15 Σεπτέμβρη αλλά το σύστημα μπορεί να μην προλάβει να τις δεχτεί μέχρι και τις 30 του ίδιου μήνα. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα η πρώτη δόση να καταβληθεί βάσει της πρώτης εκκαθάρισης που έχει δοθεί κι από εκεί και πέρα να πληρωθούν σωστά οι επόμενες, συμψηφιζόμενες βέβαια με την πρώτη, ώστε να καταβληθεί συνολικά το σωστό ποσό. Εκτός από την παραπάνω υποχρέωση των φορολογούμενων, αυτοί φαίνεται πως πρέπει να υποβάλλουν και τα συμβόλαια τα οποία έχουν γίνει εντός του 2014, καθώς η περιουσιακή κατάσταση που μέχρι στιγμής απεικονίζεται αφορά όλες τις αγοραπωλησίες και την υπηρεσιακή κατάσταση του καθενός μέχρι 1/1/2014. Η εφαρμογή στην οποία υποβάλλονται τα συμβόλαια είναι ακόμη κλειστή, αλλά «αναμένουμε να ανοίξει σε περίπου ένα μήνα, για να καταχωρηθούν οι αλλαγές, δηλαδή οι αγοραπωλησίες, που έγιναν εντός του 2014. Το σύστημα γι’ αυτές τις αλλαγές θα είναι ανοιχτό μέχρι και 31/1/2015». Αυτή η υποχρέωση, ωστόσο, δεν έχει να κάνει με τον τωρινό ΕΝΦΙΑ αλλά με τον ΕΝΦΙΑ που θα υπολογιστεί για του χρόνου.
Πάντως, δεν αναμένεται να υπάρξουν πολλές ενστάσεις σχετικά με την τελική αξία που θα πρέπει να αποπληρωθεί, διότι οι διορθώσεις θα πραγματοποιηθούν αυτόματα, εκτός απροόπτου. Το παραπάνω πρόβλημα αντιμετωπίστηκε κυρίως σε οικόπεδα και σε χωράφια οικισμών, όπου παρατηρούνταν νούμερα που δεν ανταποκρίνονταν στην πραγματικότητα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ένα οικόπεδο στο Πάμφορο για το οποίο είχε δοθεί ως… αντικειμενική αξία ένα ποσό της τάξης των 80-90.000 ευρώ.
Ποιοι δικαιούνται εκπτώσεις στα ποσά του καταβαλλόμενου ΕΝΦΙΑ
Ο Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων δεν θα καταβληθεί από όλους με τα ίδια κριτήρια, καθώς θα χορηγηθούν κάποιες μειώσεις στα ποσά του σε συγκεκριμένες ομάδες φορολογουμένων.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τον κ. Χατζόπουλο, οι εκπτώσεις μπορούν να συνοψιστούν ως εξής:
-Χορηγείται έκπτωση της τάξης του 50% της συνολικής αξίας του ΕΝΦΙΑ σε άγαμους με συνολική περιουσιακή κατάσταση μέχρι 85.000 ευρώ και ετήσιο εισόδημα μέχρι 9.000 ευρώ.
-Την ίδια έκπτωση δικαιούνται και οι έγγαμοι με συνολική περιουσιακή κατάσταση μέχρι 150.000 ευρώ.
-Επίσης 50% έκπτωση δικαιούται κάθε οικογένεια με δύο παιδιά, όπου η συνολική της περιουσιακή κατάσταση ανέρχεται μέχρι και στις 200.000 ευρώ.
-Έκπτωση της τάξης του 20% χορηγείται στον ιδιοκτήτη κάθε κτιρίου, το οποίο δεν ηλεκτροδοτήθηκε καθ? όλο το 2013.
-Ενώ μείωση της τάξης του 100% δικαιούνται οι φορολογούμενοι με αναπηρία πάνω από 80% και οι τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες που η περιουσιακή τους κατάσταση δεν υπερβαίνει τις 200.000 ευρώ.
Η τελευταία εξέλιξη ήταν χθες, οπότε, τη μετάθεση της συζήτησης και ψηφοφορίας για την τροπολογία του υπουργείου Οικονομικών για τον ΕΝΦΙΑ, αποφάσισε η Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής, ώστε να δοθεί χρόνος να τοποθετηθούν οι βουλευτές. Η επίμαχη διάταξη, ωστόσο, που έχει κατατεθεί στο υπό συζήτηση νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας για τη δημιουργία συστήματος αμοιβών νοσοκομείων, είναι στο επίκεντρο της αντιπαράθεσης μεταξύ της κυβέρνησης και της αντιπολίτευσης, ενώ έχει προκαλέσει και αντιδράσεις σε κυβερνητικά στελέχη. Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Νίκος Σηφουνάκης, δήλωσε ότι θα την καταψηφίσει γιατί δεν θέλει όπως είπε, να συνηγορήσει στη συνέχιση μιας εξόφθαλμης αδικίας. Σύσσωμη η αντιπολίτευση δήλωσε ότι θα καταψηφίσει τη διάταξη, ενώ η κυβέρνηση αντέτεινε ότι ο φόρος στην ακίνητη περιουσία είναι ένα μέτρο που ισχύει σε όλα τα σύγχρονα κράτη.
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News